En uppenbarelse

Jag älskar de gånger man inser saker som gör en så lycklig att man inte vet vart man ska ta vägen. Jag fick en uppenbarelse igår gällande min kamera och objektivet EOS 50mm f/1,8. Egentligen så borde man veta lite om bländare och slutartid gällande min uppenbarelse. Jag ska försöka förklara enkelt så gott jag kan.
 
Mitt objektiv 50mm.. är ett perfekt objektiv för att fota porträtt och det är ju det jag älskar. I alla fall, när jag klickar runt på flera fotobloggar tycker jag att alla deras bilder är så fantastiska, kanske är det för att jag är extremt självkritisk eller kanske för att jag har en gammal skruttkamera från 2008.
 
Men om vi återgår till objektivet så har den en bländare nere på 1,8 vilket gör att kameran kan ta in otroligt mycket ljus. Höjer du antalet från 1,8 till kanske 5, blir bilden mycket mörkare. En annan sak bländaren gör är att den kan ge olika skärpa dessutom. Om vi tar en bild med 1,8 i bländare så blir bakrunden extremt suddig, vilket jag tycker gör allt. Tar vi en bild med kanske 12 i bländare kan vi se när någon person i bakgrunden peta sig i näsan till exempel. 
 
Min uppenbarelse var ju självklart inte det jag skrev ovan, utan jag hade ett problem om att jag tycker i vissa fall då jag fotar så ser inte hela ansiktet skarpt ut, utan det är bara vissa delar av håret som blir det till exempel. Detta visste jag självklart innan, men jag var så rädd att öka bländarantalet till 2,8 för att då skulle bakgrunden inte bli lika snygg. MEN, vill jag ha ett skarpt ansikte så måste jag ju öka bländaren för annars fokuserar kameran extremt på ex håret istället för helheten.
 
Så nu ska jag övervinna min rädsla om att bara ha bländare på 1,8 - nu ska jag se till att öka den för att få ännu bättre bilder.
 
En bra exempelbild är på Madde där det mesta av hennes ansikte är skarpt. Om man jämför med bilden under då man bara kan egentligen fokusera på Maddes ena öga och vissa delar av hennes hår. Långt inlägg, men nu ska jag börja med lite fototips så att ni som vill ta del av det får det. 
 

Kommentarer
Mr.P säger:

Har haft exakt samma problem! Ska börja testa det jag med!!

Svar: Se resultatet! Fotade ute idag, ska precis skriva inlägget och lägga upp en bild! DET BLEV SÅÅÅÅÅÅ MYCKET BÄTTRE!!!!
Mikaela Sandström

2013-01-10 | 17:01:58
Bloggadress: http://mandipand.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback