Trogir dag 2

Hej bloggis! Nu sitter vi här på den fina balkongen och hör hur vattnet cirkulerar ut från båtarna som står här precis utanför oss. Vår sista dag kunde väl inte bli mer perfekt än så här. Vi startade den vid 9-tiden och promenixade till en liten affär för att få i oss något i frukostväg. Det blev yoghurt.

Vid 10:30 började vi luffa iväg till någon liten beach i närheten och chillade för fullt. Sen blev vi såklart hungriga då yoghurten kanske inte mättade sådär värst bra. Så vi tog en god lunch på ett ställe där vi efter maten blev bjudna på husets snaps. Pappa diggade två av dom så pass mycket att han köpte dom av han som ägde stället haha. Det var som grappa där drickan var restprodukten av när de gjorde vin och det som pappa köpte var dessutom lokalt och därför kändes det extra skoj att få med sig det hem :)

Den gick vi vidare till en annan beach bara i närheten och stannade där till ca 16. Såklart var jag ju tvungen att glida runt lite med min madrass som jag dessutom idag fick uppblåst i en verkstad av någon personal från marinan haha så jag svor inte alls lika mycket över madrassen idag ;) och när vi vandrade hemåt var det en självklarhet att lämna över madrassis till några barn som kunde fortsätta ha skoj med den istället för att jag skulle slänga den. Dagens goda gärning :)

Efter att vi fixat oss i ordning och poppat upp skumpan gick vi ut till piren utanför och där kom en liten taxibåt som tog oss in till stan för 20 Kuna per person (25kr). Roligt att fått ha åkt lite båt också på denna resa! Ja stan var riktigt mysig, diggade nästan detta ställe ännu mer än Split och Supetar. Fanns en gammal stad där som vi strosade runt och såklart fanns det tusentals restauranger där. Vi åt vid vattnet och nomnom så gott! Jag åt pasta fyra ostar och pappa fick nå marinated pork, coleslaw o fries och bästa var att han fick pommesen i en muminmugg xD dör!! Såg ut som att han hade valt en rätt från barnmenyn men icket, den var från köttmenyn.

Mätta och belåtna strosade vi runt, åt god glass och sen gick vi tillbaka hem på 20 minuter. Och nu sitter vi här och njuter av att inte behöva någon filt för att hålla sig varm då det är 25 grader varmt ute och vindstilla. Ja denna resa har varit väldigt fin, tyvärr missade vi två dagar pga regn men inte surar vi för det.

Imorgon kommer jag hem till båda kissemissarna som väntar på mig, men jag får vänta ett litet tag innan jag får träffa Maxen då han jobbar natt då jag kommer hem. Sen ska jag försöka njuta så mycket som det går de fyra kommande dagarna i Umeå då jag sen hädanefter kommer att kalla mig Stockholmsbo. Omg, jag dör så nervös jag är! På måndag börjar jag alltså plugga Communication design på Berghs och jag ser så mycket fram emot det. Nu lär jag ju gå i ide till en början men förhoppningsvis ska jag kunna skriva lite om min första skoldag osv men ha inte världens förhoppningar nu hörrni. Vi hörs. Ha det bra hejsvejs!

Trogir dag 1

Men hallå där i stugan! Vet inte riktigt om jag ska kalla detta inlägg för "Trogir dag 1" då vi dels knappt har hunnit vara där idag. Borde kallat det för "Bol dag 1", men då det bara var en dagstur är det enklare att dela upp resan i bara tre delar: Split, Supetar och Trogir.

Hur som helst. Idag vaknade vi till strålande sol och den värmen vi har varit vana med har äntligen kommit tillbaka. Vi åt samma gamla vanliga frukost - ägg, bacon och nå fitnessflingor med mjölk. Sen städade vi upp lägenheten innan vi lämnade tillbaka nyckeln och rullade iväg med bilen och allt vårt bagage :)

Vägen till Bol var slingrig, brant och riktigt tight. Såklart kör de ju som galningar och jag kände mig som Agda, 86 år, bakom ratten. Men vi tog oss till slut till den populära stranden vid 11-tiden och var riktigt nöjd med mitt bilkörande. Vi hittade en perfekt plats på stranden där det blåste en del, men självklart var det riktigt hett. Nu fick jag äntligen användning för min madrass jag köpte första dagen i Supetar, men som jag inte än har fått använda på grund av bajsvädret, förrän idag - woop, näst sista dagen på denna resa haha. Jag satt nog i en halvtimme och försöka blåsa upp madrassen och svor till och från, samt önskade ibland att jag tog en kniv och sprätte upp skiten för det vad då gode varmt kan jag säga dig. Men när jag väl fick lägga mig på den och paddla ut en bit i vattnet mådde jag som en drottning. Det var nog det bästa jag har varit med om på denna resa.

Vi åt en fet cheeseburgare som faktiskt var riktigt god och vi bytte sen sida på strandudden där vi solade eftersom vinden nu hade vänt. Shit vad det blåste! Jag blev helt matt av det och såklart är det ju riktigt farligt då man inte känner hur mycket solen egentligen tar. Men jag har varit duktig på att använda mitt solskydd och har inte bränt mig något idag, woho! Vi packade våra grejer vid 16:20 och tog sen färjan kl 18:00 tillbaka till Split.

Så strax innan 19 var vi framme och gick till busstationen eftersom vi har bokat de sista dagarna i Trogir som är lite utanför Split. Ja så vi köpte två bussbiljetter och de sa klart och tydligt "Gate 1 kl 20:00, det kommer att stå på bussen vart den är på väg". Och vi väntade och väntade... Mja inte dök det upp någon buss och 20:45 blev vi less och pappa tog kontakt med en taxi istället haha. Då gick det ju smidigt att hitta hela vägen till stället vi ska bo på :)

Taxin lämnade oss bara vid båthamnen och vi tänkte nog: vad fasiken har han lämnat oss här för?! Men vi började vandra lite och fick hjälp av en personal som arbetade på en restaurang. Haha så han körde oss med en golfbil till receptionen och allt kändes riktigt fancy. Gissa våra miner när vi fick se vårt rum, åh maj GÅD!! Jag dog! Här ska vi njuta till 127% sista dagen nu. Hungriga som vi var gick vi tillbaka till restaurangen och åt en riktigt god middag. Det kändes som en fin restaurang och vi låtsades för oss själva att vi var lika fancy vi med ;) Nu ligger jag i sängen och dör i matkoma. Bilderna får tala för sig själva - pusselipussen!

Supetar dag 3

Goddagens! Ja som vi anade var det nästan likadant med vädret denna dag också. Men inte lika regnigt faktiskt. Har blåst en hel del. Men sen mot 16-tiden började det spricka upp lite och det blev lite varmare också. Istället för att ligga inne i lägenheten bestämde vi oss för att gå in mot centrum igen för att kika på hur mycket det skulle kosta att hyra en bil. Förlåt att vi sviker er våra älskade hyrmoppar, men denna gång blir det faktiskt en bil - av flera olika anledningar faktiskt som känns mer strategiskt och enklare för vår lilla resa :)

1 - nu när vädret har varit bajs dessa två dagar har vi inte kunnat åka till andra sidan ön, på Bol. Imorgon ska vi ju checka ut från denna lägenhet och sen ta oss vidare till Trogir och därför ska vi försöka hinna åka till Bol däremellan.

2 - självklart får vi lämna våra väskor kvar här där vi har bott, men det skulle vara så drygt att behöva gå in till centrum för att sen på något sätt ta oss till Bol och sen behöva gå tillbaka till lägenhetshotellet. Därför hyr vi en bil så att vi kan ta med oss våra feta väskor på direkten.

3 - att åka från Supetar till Bol med moppe skulle ta 2h, med bil tar det 50 min.

Så, nu förstår du varför vi hellre tar en bil, sen var det inte så dyrt heller! 550 hkr (ca 700kr) för 24h och en riktigt fräsch bil, vi tog inte heller den billigaste.

Ja efter att vi hade bokat bilen tog vi en annan rutt hem. Vi promenerade ganska högt upp för att få se lite annat än den vanliga vägen vi brukar ta hem. Det är så fina gränder och jag blir så fascinerad av alla växter som finns här och hur enkelt dom kan odla egna frukter och grönsaker.

Vid 19-tiden hämtade vi bilen och vi bestämde att jag skulle få köra så att pappa kunde njuta av ett glas vin till maten. Han njuter nog mer av den jämfört med vad jag skulle göra då jag också tycker det är onödigt att dricka pga mitt blodsocker. Dessutom gillar jag ju att köra bil he he he ;)

Vi kom till ett jättemysigt ställe i en "by" som heter Splitska och det var väl en 11 minuters biltur dit vilket var perfekt. Åt god mat på en restaurang vid vattnet och sen bilade vi tillbaka i mörkret. Vägarna här är otroligt tighta, vissa stunder funderar man hur två bilar ska få plats på vägen och ibland får någon backa för att den andra bilen ska kunna ta sig förbi.

Nåja, imorgon ska ju vädret bli bättre och då bilar vi som sagt över till Bol. Jag har ju tusan köpt en sån där uppblåsbar madrass bara för att jag inte törs bada i vattnet men vill ändå kunna vara nära det, du vet - svalka sig och sånt! Så imorgon blåses den upp och tamejtusan att den ska komma till användning nu de sista två dagarna av resan! Vi hörs gullesnuttar, pöss pöss! <3

Supetar dag 2

Helu! Dagen började egentligen vid 3-tiden på natten då det blixtrade och dundrade enormt högt, plus att sängen jag sov på var hård som en tegelsten vilket resulterade i att det känns som att jag har varit vaken sen dess. Sov lite till och från och vid 9:30 steg jag upp. Solen sken faktiskt lite men det var mest mulet och vi var inställda på att vädret inte skulle vara lika fint som det har varit de tidigare dagarna. Vi gjorde ägg och bacon till frukost och såg sen hur de mörka molnen närmade sig.

Jag och pappa bestämde oss för att springa till supermarketen och bunkra upp med lite mer mat + gotteligott utifall att vädret skulle hålla sig så här dåligt hela dagen. Det var väldigt nära att börja regna just när vi gick och såklart började det regna när vi gick ut ur butiken. Vi klarade oss från att bli dyngsura, men vi blev ju såklart blöta av de stora regndropparna. Är rätt så häftigt när det är dåligt väder utomlands, det blixtar så enormt mycket och allting lyses upp.

Vädret sprack upp vid kanske 20-tiden och vi lagade vår egna middag som vi alltid brukar göra när vi är utomlands - spaghetti och köttfärssås på burk plus champinjoner. Mmm, låter kanske inte så lyxigt men det är riktigt enkelt att laga och det behövs inte diskas så mycket. Vi gjorde oss i ordning efter middagen och gick in mot stan. Gick förbi ett litet tivoli och förklarade krig mot varandra i att skjuta iväg mjuka bollar i typ luftkatapulter. Har nog aldrig skrattat så mycket på länge! Bästa träningspasset också! Sen vandrade vi vidare in mot hamnen där alla restauranger och caféer var. Vi satte oss på ett ställe och beställde varsin efterrätt. Jag var bara sugen på frukt och pappa beställde en skål med blåbär och glass. Kan ju säga att pappas var riktigt god! Kom ju som på att jag är ju allergisk mot päron vilket jag fick ganska många i min fruktsallad. Men ojoj så gott det var!

Sen gick vi bara runt hamnen och kollade på båtarna. Blåste ju en del och jag frös lite fastän jag hade på mig en kofta :/ så som det ser ut på alla vädersidor verkar det bli lika dåligt väder imorgon tyvärr. Känns lite synd då det är sjukt tråkigt när man inte kan göra så mycket annat än att stanna i lägenheten. Kanske inte blir så mycket uppdatering här imorgon, men vi får se! Finns säkert tusen saker jag kan ta bilder på och skriva om :) ha det bra, hejsvejs!

Supetar dag 1

Men tjenare igen underbara blogg! Ännu en dag i rad som jag skriver här, måste vara ett av världens sju underverk. Jag förvånar mig själv faktiskt! Men har jag bestämt mig för något så kan inget stoppa mig. Tänker skriva varje dag av denna resa fram tills vi landat i Sverige.

Ja dagen började med att alarmet pep vid 9. Pappa hade precis kommit hem från sin moppetur som han tog för sig själv där vid 6:15 på morgonen, vilket jag såklart inte orkade haha. Åt frukost och innan 10 var vi redo att checka ut och gå mot färjorna. Hann med en tidigare färja och var framme till vårt lilla lägenhetshotell väldigt snabbt. Satt och väntade ute vid poolen tills rummet blev klart.

Efter att ha fått se vår stora lägenhet blev vi riktigt hungriga. Gick ner till stranden, åt lunch och låg sen under ett träd vid stora stranden i Supetar. Efter det chillade vi på hotellet. Kl 20 åt vi middag med bästa läget och vid 22-tiden slocknade hela ön!! Strömavbrott i cirkus 40 minuter! Asballt! Sen när strömmen kom tillbaka gick vi till en bar där det spelades livemusik :) en perfekt första dag här i Supetar!

Imorgon ska vi försöka ta oss till andra sidan ön på ert ställe som heter Bol :) vi höres!

Split dag 4

Tjabba, tjabba bloggen! Jag kilar ju stadigt med dig nu när jag uppdaterar varje dag om vårt resande. Rekord må jag säga! Ja nu har vi haft vår sista heldag här i Split och som jag nämnde igår märkte vi att vi båda hade bränt oss lite här och där, så idag tog vi det lugnt med att pressa i stekande solen. Vi hyrde en moppe och körde runt. Startade kl 10:30 och vid 14:30 tog vi en paus från moppen och lät plånboken få svettas lite - vi var på det stora köpcentret Mall Of Split. Det var en så stor galleria att vi bara hann gå runt en av tre våningar haha. Men vi hittade en del fynd faktiskt!

Sen moppade vi vidare med moppen till bion för att boka ett par biljetter. Är ju som en tradition att gå på bio utomlands! Vi såg Suicide Squad - helt ok. Sen hoppade vi på vår kära moppelicious och körde hemåt. Så fantastiskt hur varmt det är här, tog på mig en tunn kofta bara och frös inte ett dugg på hemresan, och jag som är väldigt frusen av mig!

Nu är väskan packat och jadu, jag är lite orolig över hur jag ska rymma allt jag har tänkt ta med mig hem. Gosh. Vi ska försöka hinna med färjan kl 11:15 som tar oss till ön Brac. Ska bli najs med ett litet lägenhetshotell med pool! Vågar ju fortfarande inte simma ute i vanliga vattnet då jag avskyr fiskar. Uppdaterar mer imorgon, men det kan ju finnas en risk att pappa har valt ett ställe som inte har wi-fi eller där det är extremt dålig täckning där jag inte kan lägga upp mina fina små kompaktkamera bilder med enkla filter från någon gratisapp ;)

Pösselipöss på er som läser!

Split dag 3

Hej igen! Idag vaknade vi vid 9:30 och gjorde oss lite egen frukost. Stekta ägg, flingor och mjölk blev det för mig del i alla fall. Sen tog det ett litet tag innan vi tog oss iväg och valde att gå åt det andra hållet jämfört med vart vi gick igår. På vägen valde vi att hyra varsin cykel och tack vare det hann vi besöka två stränder.

Den första stranden var hemsk, detta på grund av NOLL vind och sen lät det så högt då alla syrsor spelade. Kunde väl vara där i max en timme innan vi drog iväg till andra stället. Där åt vi lite sen lunch och då började det äntligen blåsa lite. Vi hittade en perfekt plats och vi båda somnade flera gånger. Har nog aldrig varit så skönt att sola utomlands förut! <3

Gjorde oss i ordning och fick ut ganska sent, hittade ett riktigt fint matställe mitt i gamla stan som erbjöd rätt så klassiska maträtter men samtidigt ovanliga. Lyxigare mat om man säger så.

Nu hemma på rummet märker jag lite att jag har bränt mig så imorgon ska vi ta det lite lugnare på solfronten. Hyra moppe och sen åka till Mall of Split :) behöver ju lite nya kläder till då skolan börjar!

Ha det bra, hejsvejs!

Kroatien del 3 dag 2

Men hejsan! Nu tänkte jag försöka göra en annorlunda grej här på bloggen. Det är ju så att jag och min pappa är nu i Split i Kroatien och lever livet. Har såklart med mig min lilla kamera och med den kan jag direkt skicka över bilderna till telefonen via Wi-fi :) med andra ord kan jag hur lätt som helst lägga på ett flummigt filter och sen lägga upp bilderna här på min lilla blogg :D

Ni får kanske inte se alla bilder men som ni alla vet så är ju en bild tusen gånger bättre än ingen alls! Vi trivs i alla fall riktigt bra här i Split. Stan är mindre än man tror och helt plötsligt har du gått igenom hela stan på nästan en kväll. Maten flödar ju i mängder och värmen är fantastisk. Skönt också då det blåser lite granna så vi inte dör av värmeutslag.

Vi landade igår vid 19 och var framme vid vårt hotell/lilla, lilla, minimala rum vid 20:30. Åt en sen middag och gick runt i gamla stan lite. Idag chillade vi lite på morgonen och tog en sen frukost/tidig lunch på ett ställe lite längre bort. Sen packade vi våra väskor och promenerade till den närmsta stranden i Split. Vi låg på cementplattor då stranden redan var smockfull. Vi klarade oss från att bränna oss vilket var målet för denna dag - att få upp en grundbränna.

Sen blev det att gå till marinen för att kika på båtarna innan vi åt en god middag vid vattnet. Gick runt på stan och drack någon drink innan vi nu vandrade hemåt. Bilderna får säga sitt nu!