En i klubben

 
Ja nu är även jag med i klubben för "hej-jag-har-linser". Jag har ju diabetes och ibland svajar min syn fram och tillbaka då jag har råkat ligga en aning för högt i blodsocker. Problemet har funnits sedan jag insjuknade i diabetesen och såg suddigt då jag blev inlagd på sjukhuset. Sedan har det endast varit någon enstaka gång då jag har sett lite sämre men det har inte förstört min vardag alltför mycket. Saken är att ligger man högt i blodsockret produceras det mer vätska i linsen/något om att sockermolekyler gör att man får suddig syn.
 
Men allt efter att åren gick ökade problemet med synen. För två år sedan då jag var i Indonesien gjorde jag en synundersölning och då fick jag ett par riktiga glasögon att ta på mig de dagar som jag såg suddigt. Då var det fortfarande inte så pass mycket svajande med synen att det förstörde min vardag men det var skönt att kunna ha ett par på sig under de dagar som var jobbiga.
 
I somras började det öka med antalet dagar som jag såg suddigt och kände ärligt talat lite frustration. Hösten har varit ett helvete rent sagt. Tänk dig att ha bra syn i 2-4 dagar och sen blir din syn sämre dag, efter dag, efter dag. Sen efter 3-4 dagar av olika synfel börjar man få bättre och bättre syn. När jag blev så äckligt arg över min svajande syn bestämde jag mig för kanske 2-3 månader sedan att fokusera riktigt mycket på att sköta mitt blodsocker. Jag började skriva ner varje dag om hur mina synfel svajade för att få en överblick och har märkt att under 13 dagar hade jag i princip samma synfel. Sedan var jag ute i fredags och då fick jag sota för det nu i 2-3 dagar då min syn blev sämre.
 
Jag tror inte att min syn kommer bli bättre för jag ligger perfekt i blodsocker varje dag nu. Jag äter jättenyttigt och tränar 3-4 gånger i veckan. Hur som helst bokade jag en tid hos optikern och gick en liten linsskola idag. Jag fick kolla synfelet och sen lära mig att stoppa in och ta ut linser. Gosh, jag trodde verkligen inte att jag skulle kunna trycka in något i mina ögon men det var ju lättare än jag trodde!
 
Nu ska jag lära mig att trycka in mina endagslinser i 30 dagar och äntligen få se bra igen. Har dessutom min älskling som är själv van med att sätta in linser i sina ögon så jag kommer alltid få hjälp av honom om jag behöver det. Det känns som att en helt ny värld har öppnats för mig nu när jag har kunnat se denna eftermiddag :) En till positiv sak med att lära sig använda linser är ju att jag kan prova färgade linser höhöh
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback